مانور عظیم راهیان نور با صدای رسانه اطلاع رسانی شود
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۱۶۶۹۲
ساری - دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد راهیان نور سپاه کربلا گفت: رسانه ها وظیفه انتقال فرهنگ ایثار و شهادت را برعهده دارند و باید با صدای رسانه، مانور عظیم راهیان نور اطلاع رسانی شود.
سرهنگ حسینعلی رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح عملکرد کمیته رسانه ای راهیان نور پرداخت و گفت: سه ماه قبل از برگزاری راهیان نور جلسات متعددی درخصوص شرح و وظایف قسمت هایی همچون اردویی، فرهنگی و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سرهنگ رضایی با اشاره به برگزاری نشست خبری با رسانه های استانی درباره راهیان نور افزود: با حضور سرهنگ مجیدی معاون اجرایی سپاه کربلا و رئیس ستاد راهیان نور و اهالی رسانه رسما آغاز جشنواره رسانه در راهیان نور و قرارگاه رسانه ای شهید کابلی اعلام شد و در حدود ۸۰ نفر از مسئولان و خبرنگاران رسانه های استانی طبق روال سال گذشته ، برای انتشار اخبار راهیان نور اعلام آمادگی کردند.
دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد راهیان نور با بیان این مطلب که اعزام خبرنگاران به مناطق عملیاتی با توجه به شرایط سخت و محدودیت های مکانی مقدور نبود؛ افزود: با توجه برنامه ریزی های انجام شده یک گروه از قرارگاه رسانه ای شهید کابلی در خرمشهر برای تولید محتوا برای رسانه های مکتوب و مجازی استان اعزام شدند و یک نفر هم در ساری به عنوان دبیرخانه قرارگاه برای ارسال اخبار به رسانه های استانی و فراستانی مستقر شده است.
معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه کربلا به بخش دوم از پوشش اخبار راهیان نور که بخش مستندسازی برای صداوسیماست اشاره کرد و ادامه داد: گروهی از صداوسیما استان مازندران همراه با گروه تلویزیونی سپاه کربلا که سال گذشته نیز تجربه مستندسازی در باره راهیان نور را داشتند ، به منطقه عملیاتی آمدند و تصمیم براین شد از نظر کمی و هم از نظر کیفی با اعزام همکاران متخصص ، به ضبط برنامه ها و تصاویر از مناطق عملیاتی جنوب پرداخته شود و با تدوین سریع و باکیفیت عالی در ایام نوروز، برنامه های راهیان نور مازندران از شبکه های مختلف صداوسیما پخش شود.
وی به بخش سوم این کمیته که پخش برنامه زنده از سرزمین نور است اشاره و خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی هایی که در جنوب انجام شد تهیه کننده های صداوسیما در مرکز از طریق قرارگاه رسانه ای راهیان نور کل کشور با واحد سیار « اس.ان.جی» با زائران مازندرانی که درمناطق اروندکنار ،پارک موزه دفاع مقدس وشلمچه و ... هستند، مصاحبه و خبر تهیه می کنند و این اخبار در شبکه های مختلفی همچون شبکه یک ، دو ، سه ،شبکه خبر ، قران و حتی شبکه استان ها دیگر که تقاضای برنامه داشتند، پخش می شود.
سرهنگ رضایی با بیان این مطلب که از نزدیک شاهد کار خالصانه اصحاب رسانه برای پوشش برنامه های راهیان نور است ،یادآور شد: با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در مسئله راهیان نور باید با صدای رسانه این مانور عظیم را به سمع و نظر مردم برسانیم.
وی با این پرسش که چه کسی می تواند این همه خاطرات باارزش و گرانبها دفاع مقدس که بعنوان گنجینه عظیمی از آن یاد می شود، را به مردم جامعه انتقال دهد، اضافه کرد: طبیعتا وظیفه انتقال فرهنگ ایثار و شهادت، با رسانه هاست که بیایند این اطلاعات و خاطرات و دل گویه ها را بگیرند و به نسل جوان منتقل کند.
سخنگوی سپاه کربلا به دوران هشت سال جنگ تحمیلی و حمایت قریب ۵۰ کشور جهان از صدام اشاره کرد و گفت: حضور پرشور و پر انرژی مردم در مناطق عملیاتی با توجه به ناتوی فرهنگی دشم ، بسیار چشمگیر است و باید رسانه ملی و خبرگزاری ها به انعکاس این رویداد بزرگ بپردازند.
دبیر کمیته اطلاع رسانی راهیان نور سپاه کربلا با تصریح بر این مطلب که یک سری ضعف ها در کار وجود دارد و طبیعی است ، اظهار کرد: از همه اصحاب رسانه تقاضامندیم به گونه ای کار کنند و قلم بزنند که دشمن شاد نشویم.
معاون روابط عمومی و تبلیغات سپاه کربلا در پایان سخنان با تقدیر از کسانی که در قرارگاه رسانه ای شهید کابلی فعالیت می کنند،بیان کرد: ان شاء الله بتوانیم در سال جدید با همکاری رسانه ها شعار امسال که رهبر معظم انقلاب در حمایت از کالای ایرانی نام گذاری کردند را جامه عمل بپوشانیم.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۱۶۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
یک فعال هنری و کارشناس میراث فرهنگی، با ابراز تاسف از وضعیت تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج، سکوت شهرداری را در این زمینه، نشانگر کمتوجهی به جامعه هنری دانست.
به دنبال تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج که نگرانیهایی را بابت امنیت این تماشاخانه قدیمی تهران ایجاد کرده، ابراهیم گلهدارزاده، فعال تئاتر و کارشناس میراث فرهنگی به ایسنا گفت: در این ماجرا سه مرحله بیسلیقگی رخ داده است. اولین نکته اینکه، پیش از تخریب ساختمان کناری تماشاخانه باید اطلاعرسانی میشد. اگر خانواده تئاتر و مخاطبان از پیش در جریان این تخریب بودند، نه این گونه دچار نگرانی میشدند و نه گروههای در حال اجرا متضرر میشدند اما در حال حاضر گروهی که مشغول اجرای نمایش خود بوده، دچار زیان شده. زیرا مخاطب برای حضور در تماشاخانه احساس ناامنی میکند و حق هم دارد چون وقتی ساختمان کناری با ابزارآلات سنگینی تخریب میشود، طبیعی است که هم گروه اجرایی و هم مخاطبان احساس ناامنی کنند. در حالیکه اگر از قبل اطلاعرسانی میشد، با این همه مساله مواجه نمیشدیم.
او ادامه داد: از سوی دیگر اگر پیش از تخریب، اطلاعرسانی میشد، کارشناسان میراث فرهنگی میتوانستند به اجرای بهتر این تصمیمگیری کمک کنند . آنان با اظهارنظرهای کارشناسانه خود به کل فرآیند این ساخت و ساز کمک میکردند اما بیخبری جامعه هنری و میراث فرهنگی، همه را دچار سوءتفاهم و سردرگمی میکند.
گلهدارزاده با اشاره به اینکه در مرحله تخریب هم اطلاعرسانی انجام نمیشود، افزود: حالا هم که ساختمان در حال تخریب است، باز هم هیچ گونه اطلاعاتی درباره چگونگی این تخریب اعلام نشده و هیچ ضمانتی بابت تامین امنیت تماشاخانه سنگلج داده نشده است. در تصاویری که از تخریب ساختمان مجاور منتشر شده، هیچ گونه سازه پشتیبانی که بتواند امنیت سنگلج را تامین کند، به چشم نمیخورد.
او با تاکید بر ضرورت حضور کارشناسان میراث فرهنگی در مراحل تخریب و ساخت و ساز ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج ادامه داد: با توجه به صحبتهایی که انجام شده، میراث فرهنگی نظارت چندانی بر این پروژه ندارد در حالیکه کارشناس میراث باید در طول اجرای پروژه در محل مستقر باشد تا جلوی آسیبهای احتمالی به تماشاخانه گرفته شود. اما متاسفانه معمولا اقدامات ما، بعد از وقوع فجایع و مشکلات رخ میدهد و جنبه پیشگیرانه ندارد.
گلهدارزاده اضافه کرد: در چنین پروژههایی معمولا پیمانکار هزینههای پشتیبانی را کاهش میدهد چون در صورت بروز هر حادثهای، بیمه را موظف به جبران آن میداند. بنابراین علاقهمند است کارش را با هزینه کم و سرعت بالا پیش ببرد در حالیکه نباید پیمانکار را رها کرد تا طبق دلخواه خود عمل و به امنیت ساختمان بیتوجهی کند.
مدیر پیشین مجموعه تئاتر شهر خاطرنشان کرد: درباره آینده این پروژه هم اطلاعرسانی نشده و معلوم نیست قرار است چه اتفاقی رخ بدهد در حالیکه هر گونه ساخت و سازی در مجاورت تماشاخانه سنگلج باید طبق قوانین ساختمانهای
ثبتشده در میراث ملی باشد و این شامل ارتفاع ساختمان مجاور و شکل و شمایل آن نیز میشود ولی ما اصلا نمیدانیم بعد از این تخریب، چگونه ساخت و سازی انجام خواهد شد.
او با تاکید بر وظایف شهرداریها در گسترش فضاها و فعالیتهای فرهنگی و هنری یادآوری کرد: همان گونه که توضیح دادم، در تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج در هیچ یک از سه مرحله پیش از تخریب، حین و بعد از تخریب، اطلاعرسانی انجام نشده و این برازنده شهرداری تهران که بر در و دیوار شهر اشعار شاعران بزرگ این کشور از سعدی تا دیگر شاعران نامدار معاصر را نصب و تلاش میکند خود را به عنوان یک چهره فرهنگی نشان بدهد، نیست. این رفتار ما را دچار تناقض میکند که آن اقدامات شهرداری، جنبه تبلیغاتی دارد.
او همچنین از سکوت شهرداری درباره انتقادها و هشدارهایی که بعد از تخریب این ساختمان مطرح شده، نیز ابراز تاسف کرد و افزود: این سکوت، یک بیسلیقگی بزرگ رسانهای است چراکه حتما باید درباره این موضوع اطلاعرسانی میشد. از سوی دیگر، ساختمان مجاور سنگلج سالها محل بحث بود تا با پیوستن به این تماشاخانه، ضمیمه سرانه فرهنگی تهران بشود. این موضوع در ادوار گوناگون شورای شهر، شهرداری و نیز ارشاد مورد بحث بوده و بزرگان هنر کشورمان خواستار اجرای آن بودند اما با تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه، همه تلاشها، پیگیریها و بحث و گفتگوها بینتیجه ماند.
گله دارزاده با تاکید بر اینکه شهرداری نباید از کنار مسائل فرهنگی به سادگی گذر کند، توضیح داد: در اقدام اخیر شهرداری در مجاورت سنگلج به نظر میرسد که شهرداری معتقد است این ساختمان متعلق به ماست و هر کاری بخواهیم با آن انجام میدهیم. در حالیکه در خاورمیانه تماشاخانههای قدیمی خیلی زیادی نداریم و سنگلج در کنار چند تماشاخانه دیگر در شهرهای دیگری کشورمان، جزو معدود تماشاخانههای قدیمی این منطقه از جهان است. چنین تماشاخانهای در هر کشوری به عنوان یکی از جاذبههای مهم گردشگری به شمار میآید. بیتفاوتی و تهدید این ساختمان از سوی نهادی که اشعار شاعران بزرگ را بر در و دیوار میزند، زیبنده نیست. بخصوص که فاصله تماشاخانه سنگلج تا شورای شهر و شهرداری فقط چند صد متر است.
این کارشناس میراث فرهنگی متذکر شد: بسیاری از شهروندان تهرانی به دلیل ویژگیهای بنای سنگلج با آن عکس یادگاری دارند یعنی این ساختمان، بخشی از خاطره جمعی مردم ما و جزو نمادهای شهر ما تلقی میشود. در تمام جهان، نهاد شهرداری، توجه خاصی به چنین نمادهایی دارد و خودش حافظ چنین بناهایی است اما حالا شهرداری ما ،خود، مسبب نگرانی خانواده فرهنگ و هنر و مخاطبان شده است.
گلهدارزاده با ابراز تاسف از سکوت شهرداری در پاسخ به انتقادات و نگرانی جامعه هنری در چند روز اخیر ادامه داد: درباره این موضوع مدام خبرهایی منتشر میشود ولی هیچ کسی پاسخگو نیست. مساله اصلی، یافتن مقصر یا خطاکار نیست بلکه تامین امنیت تماشاخانه سنگلج و رفع نگرانی جامعه هنری است و تنها جایی که میتواند این نگرانی را برطرف کند، خود شهرداری است ولی در هیچ یک از رسانهها، پاسخی از سوی این نهاد ندیدیم.
او در پاسخ به اینکه شاید این سکوت و پرهیز از اطلاع رسانی به این دلیل بوده که جامعه هنری را در عمل انجام شده قرار بدهند، توضیح داد: امیدوارم چنین نباشد و شفافسازی صورت بگیرد. از شهرداری که خود باید مراقب اماکنی مانند تماشاخانه سنگلج باشد و برای توسعه آن و دسترسی بهتر شهروندان به آن کوشا باشد، انتظار میرود هر چه زودتر این نگرانی را برطرف کند و این پاسخگو نبودن پسندیده شهرداری نیست. زیرا یا نشانگر بیاعتنایی به این همه پرسش و نگرانی است که زیبا نیست یا شاید برای رو به رو نشدن با مخالفتهای احتمالی است در حالیکه باید مساله را شفاف مطرح کنند. یا میتوانند مخالفان را قانع کنند یا باید مشکلات احتمالی را که از سوی آنان مطرح میشود، برطرف کنند تا پروژه با حداقلِ خطا جلو برود. بنابراین از هر زاویه که بنگریم، این سکوت نه مقرون به صرفه است نه منطقی و نشانگر بیتوجهی به خانوده زحمتکش و شریف تئاتر است و امیدوارم هر چه زودتر پاسخ بدهند.
انتهای پیام